Radboud Centrum Sociale Wetenschappen

Postacademisch Onderwijs voor een Veerkrachtige Samenleving

Voorbeeld: leerlingen faciliteren in The Work

"Ik kan dit toch niet."
"Ze mogen me niet."
"Dit gaat nooit lukken."
 
Wat doen we vaak als we leerlingen negatieve gedachten horen uiten? We moedigen ze aan: “Nee joh, dat is niet zo! Zo moet je dat niet zien”, maar we leren ze niet hoe ze zélf hun negatieve gedachten tegemoet kunnen treden. Degenen die technieken beheersen uit de cognitieve gedragstherapie zetten die wel in in gesprekken met leerlingen, maar ook dan heeft een leerling nog niet een concrete tool in handen om zichzelf te kunnen helpen bij een negatieve gedachte.
 
The Work biedt een gestructureerde vorm van gedachten onderzoeken die u al aan kinderen vanaf 9 jaar kunt leren. Naast dat het een tool is die leerlingen zich eigen kunnen maken en zelfstandig kunnen uitvoeren, leent het zich ook om te verweven met het curriculum, voor het oplossen van conflicten en in de begeleiding door schoolpsychologen en orthopedagogen. 

In Amerika is hier al mee gestart door The Thinking Project, een organisatie waar Rinka van Zundert  mee samenwerkt. 

Voor onderwijsprofessionals zelf zorgt het doen van The Work ervoor dat ze meer rust, energie, tevredenheid en verbindeing ervaren in hun werk en in contact met leerlingen en collega's.