Cursorisch programma
De verkorte PT-opleiding bestaat uit een cursorisch programma van minimaal 300 uur en duurt drie jaar. Naast het vaste lesprogramma wordt ook gewerkt met minimaal 72 uur aan keuze-modules die samen met deelnemers aan de KP-opleiding worden gevolgd. Zo kunnen we de waarde van leren vanuit de veiligheid van een vaste groep behouden en toch ook recht doen aan de individuele verschillen en voorkeuren. De vaste cursusdag is in principe de woensdag: steeds in de ochtend en de middag. De keuze-modules kunnen ook op andere dagen worden georganiseerd en ook in de middag en de avond.
De keuze-modules hebben alle betrekking op het onderdeel: verdieping in (psychotherapeutische) behandeling. De keuze-modules staan ook open voor belangstellenden van buiten die als vooropleiding minimaal de GZ-opleiding hebben. De keuze-modules kunt u herkennen aan het voorvoegsel "keuze" in onderstaande tabel.
Jaar | Uren | Onderwerp | Hoofddocent |
---|---|---|---|
1/2/3 | 36 | Integratieve conferenties:
| dr. mr. Elisa van Ee |
1 | 60 | Wetenschappelijke grondslagen van individuele psychotherapie | drs. Carol Wismeijer |
1 | 30 | Groepsdynamica en groepspsychotherapie | drs. José van Reijen |
1/2 | 30 | Systeem en Context | drs. Jeroen Bakker |
2 | 9 | Ethiek, wetgeving en praktijkvoering | drs. Eva Mintjes |
2 | 24 | Indicatiestelling en procesdiagnostiek | dr. mr. Elisa van Ee |
2/3 | 24 | Psychotherapeut met regie | dr. mr. Elisa van Ee |
3 | 24 | Trauma en persoonlijkheid | dr. mr. Elisa van Ee |
2/3 | 24 | prof. dr. Jan Derksen | |
2/3 | 25 | drs. Theo Verhoeven | |
2/3 | 25 | keuze: Schemagerichte psychotherapie (vervolg) | drs. Theo Verhoeven |
2/3 | 25 | keuze: Dialectische gedragstherapie | dr. Wies van den Bosch |
2/3 | 24 | keuze: Emotion Focused Therapy | drs. Susan Jorna |
2/3 | 24 | keuze: Affect fobie Therapie | Dr. Quin van Dam Drs. Miriam Saschowa |
2/3 | 25 | dr. Tonnie Staring | |
2/3 | 24 | Expertisecentrum MBT NL | |
2/3 | 24 | drs. Eugenie J.M. Beijer |
Het leren van en met elkaar beschouwen wij als een toegevoegde waarde voor het ontwikkelen van psychotherapeutische vaardigheden en van uzelf als psychotherapeutisch instrument.