Radboud Centrum Sociale Wetenschappen

Postacademisch Onderwijs voor een Veerkrachtige Samenleving

Interactie Methodiek voor Relationele Ontwikkeling (IMRO)

'De cursus helpt op om op een gelijkwaardige & respectvolle manier naar cliënten te kijken en ze te ondersteunen. De IMRO-cursus stipt het belang aan van het opbouwen van een veilige relatie met een cliënt en van daaruit te ondersteunen in de ontwikkeling.'
cursist editie 2021

Startdata: 
3 november 2022
Tijd: 
09:30-17:00 uur
Locatie: 
Fletcher hotel Erica Berg en Dal
Voertaal: 
Nederlands
Docent: 
Dr. Linda Reus & Sonja Graafstal MSc (PhD kandidaat)
Duur: 
54,00 uren
Kosten: 
€ 2.125,00
Kosten Alumni: 
€ 2.020,00
STAP-budget: 
Ja
Accreditatie: 
NIP K&J/NVO OG en Register Vaktherapie
Deelnemers waarderen IMRO met een 8.8!

IMRO: een gedegen cursus gebaseerd op de methode Beweging-als-houvast 

IMRO | Ontwikkeld in samenwerking met de Radboud Universiteit

Hoe stem je je behandeling af op cliënten met uiteenlopende gedrags- en sociaalemotionele problemen? Een vraag die in de hulpverlening regelmatig de revue passeert. Reguliere behandelingen hebben niet altijd het effect waar je vooraf op had gehoopt. Niet voor iedereen biedt een cognitieve of verbale aanpak immers de oplossing. Beweging-als-houvast biedt dan een kansrijk alternatief. Hoe? Door niet enkel van verbale communicatie en taal gebruik te maken, maar aangepaste lichaamstaal en aangepast stemgebruik als werkzame instrumenten in te zetten. 
 
De methodiek leert je als hulpverlener je gedrag zo aan te passen aan dat van de cliënt dat er wederkerig en gelijkwaardig contact ontstaat. Je stemt je lichaamstaal en stemgebruik af op het gedrag van de cliënt, bijvoorbeeld door te praten en bewegen op het tempo van de hulpvrager. Dat vraagt van de hulpverlener dat deze anders naar gedrag leert kijken. Niet alleen dat van de cliënt, maar ook eigen gedrag. Die omslag is niet van de ene op andere dag gedaan. De hulpvrager gedraagt zich daarnaast vaak niet zoals dat volgens de norm zou moeten. Docent Linda Reus vertelt hierover: “Dat doet soms pijn en kan frustreren. En wanneer we vragen aan een cursist om anders te bewegen en vocaliseren in relatie tot de cliënt, dan vragen we de cursist eigenlijk om even anders te zijn. Voor de meeste cursisten is dit best spannend en dit lukt ook vaak niet in een keer, maar de beloning is groot.”
 
Daarom nemen we in de cursus ruim de tijd om de methode eigen te maken. Gedurende een periode van maar liefst negen maanden word je intensief begeleid. Je krijgt individuele mondelinge en schriftelijke feedback, zowel van de docenten als van medecursisten. Zodat je in de toekomst je cliënten een prettigere en effectievere behandeling kan bieden. De cursus Interactie Methodiek voor Relationele Ontwikkeling is ontwikkeld in samenwerking met de Radboud Universiteit. Na afronding van deze cursus ontvang je een officieel certificaat en ben je bevoegd om IMRO toe te passen in de praktijk. 

IMRO: een gedegen methodiek

De handvatten die de hulpgever krijgt zijn gebaseerd op wetenschappelijke inzichten uit de vroege ouder-kind interactie. In deze vroege ouder-baby periode is er sprake van communicatie gebaseerd op lichaamstaal en bewegingen. Deze technieken zijn omgezet naar handvatten voor de hulpverlener in relatie tot de cliënt. Cliënten ontwikkelen zich dankzij deze methodiek, ook wanneer er sprake is van diagnoses als ADHD, autisme of hechtingsproblemen.

Momenteel werkt docent Sonja Graafstal, MSc aan een proefschrift over Beweging-als-houvast. Meer weten over de achtergrond en resultaten van deze unieke methodiek? In dit interview met docenten Sonja Graafstal, MSc en dr. Linda Reus lees je er alles over. 

Wat levert het je op?

Na het volgen van de cursus Interactie Methodiek voor Relationele Ontwikkeling:
  • Ben je bekwaam in een effectieve, niet verbale manier van communiceren;
  • Kun je deze niet verbale manier van communiceren analyseren in de interactie met je cliënt;
  • Heb je kennis van het principe van wederzijdse aanpassing;
  • Kun je wederzijdse aanpassing gebruiken in de communicatie met je cliënt;
  • Kun je jouw cliënt middels dit principe effectiever behandelen;
  • Ben je alumnus van de Radboud Universiteit, heb je nieuwe contacten en is je professionele netwerk uitgebreid;
  • Kun je jezelf profileren als postacademisch opgeleide professional, die enkel genoegen neemt met evidence-based conclusies en nooit uitgeleerd is. Ook ná afstuderen.

Voor wie?

Ben jij in het bezit van een hbo of universitair (bachelor of master) diploma en werkzaam in de hulpverlening en/of het onderwijs? En ben je op zoek is naar een andere manier om cliënten te begeleiden, bijvoorbeeld omdat is gebleken dat verbale en cognitieve instructies niet helpen of niet duurzaam zijn? Ben jij bijvoorbeeld werkzaam als:

  • Coach, therapeut, groepsopvoeder, gedragswetenschapper of trainer;
  • Basispsycholoog, gz-psycholoog, toegepast psycholoog, schoolpsycholoog, eerstelijnspsycholoog of kinder- en jeugdpsycholoog; 
  • Orthopedagoog generalist;
  • Docent;
  • Of iemand die wil leren werken met IMRO?

Dan is de postacademische cursus Interactie Methodiek voor Relationele Ontwikkeling (IMRO) echt iets voor jou.

Kosten

De kosten van deze cursus bedragen € 2.125,00. Alumni krijgen 10% korting. Prijzen zijn onder voorbehoud van wijziging. Wist je dat je voor deze cursus gebruik kunt maken van het STAP-budget? Kijk hier voor meer informatie en een stappenplan. 

Kosten voor de cursus zijn exclusief literatuur. Voor meer informatie kun je contact opnemen met de cursuscoördinator. 

Studiebelasting

In negen maanden tijd word je bijgeschoold tijdens negen fysieke bijeenkomsten à 54 uur, die ieder zijn opgebouwd uit een deel theorie, supervisie en verwerking. In een online omgeving vind je alle artikelen, kennisclips en opdrachten om de stof zelfstandig eigen te maken. De totale studiebelasting inclusief alle bijeenkomsten is circa 260 uur.

Cursusdata

De cursus bestaat, naast al het online materiaal, uit negen fysieke bijeenkomsten. De bijeenkomsten vinden plaats op de volgende data:

  • 3 november, 1 december 2022, 9 januari, 16 februari, 16 maart, 20 april, 25 mei, 15 juni en 6 juli 2023

Accreditatie

Deze cursus is geaccrediteerd door Accreditatiebureau NIP Kinder- en Jeugdpsycholoog (K&J) / NVO Orthopedagoog-Generalist (OG) voor 54 punten en Register Vaktherapie voor 75 punten.