Driedaagse Bootcamp Innovatieve Communicatie

De Bootcamp Innovatieve Communicatie (BIC) is een versneld leerprogramma voor professionals die hun kennis en kunde omtrent de laatste media-innovaties up-to-date willen brengen.
Dr. Paul Ketelaar

Startdata: 
10 mei 2019
15 november 2019
Tijd: 
9.30-17.00 uur
Locatie: 
Nijmegen en Amsterdam
Duur: 
18 uren
Kosten: 
€ 1.695,00
Kosten Alumni: 
€ 1.525,00

Begrijpen hoe media-innovaties écht werken

De razendsnelle ontwikkelingen in het medialandschap hebben diverse innovatieve mediavormen mogelijk gemaakt. Sommige innovaties zijn alweer achterhaald en degene die blijven, zorgen vaak voor verwarring. Hoe kunnen we elke media-innovatie definiëren en wat zijn de centrale kenmerken? Wat leert de wetenschap ons over de werking en de effectiviteit? Hoe kan elke innovatie vanuit ethisch perspectief worden bezien en hoe ziet de toekomst eruit? En in hoeverre moeten we ons zorgen maken over onze privacy en waarom?

Onze bootcamp

Tijdens deze bootcamp worden media-innovaties in kaart gebracht die geen hype zijn, maar zorgen voor een blijvende verandering in het traditionele medialandschap. We behandelen state-of-the-art onderzoek en bespreken de kenmerken, de voor- en nadelen van elke innovatie en voor welke communicatiedoelen deze geschikt zijn. Ook bespreken we de effecten van nieuwe communicatietechnieken en de ethische vraagstukken die daarbij komen kijken. Daarmee geven we je stevige handvatten om huidige innovaties bij de hoorns te grijpen en constructief na te denken over innovaties die nog gaan komen.

De Bootcamp Innovatieve Communicatie (BIC) is een versneld leerprogramma voor communicatie professionals die hun kennis en kunde omtrent de laatste media-innovatieve up-to-date willen brengen. Deze bootcamp biedt jou de kans om zowel wetenschappelijke kennis als praktijkervaring op te doen. Naast inhoudelijke colleges van zowel wetenschappers als praktijkexperts ga je namelijk zelf aan de slag met een individuele praktijkcasus en in-class groepsopdrachten waarbij je ook digitale innovaties op jezelf betrekt en je organisatie.

Wat levert het je op?

Na afloop van deze bootcamp:

  • ben je in staat om media-innovaties te onderzoeken, verklaren en in te zetten in communicatieprojecten.
  • heb je een volledig overzicht van media-innovaties en weet je het onderscheid te maken tussen tijdelijke trends en blijvende media-innovaties;
  • ben je in staat wetenschappelijk onderbouwd te beoordelen of media-innovaties geschikt zijn om in te zetten in communicatieprojecten;
  • weet je vervolgens hóe je deze media-innovaties kunt implementeren in jouw organisatie of praktijk;
  • ben je beter in staat het communicatiebeleid van je organisatie te ontwikkelen en in- of externe klanten te adviseren en daarover in- en extern verantwoording af te leggen;
  • ben je BIC-alumnus en heb je je netwerk uitgebreid met professionals die net als jij gefundeerd willen innoveren met respect voor mens en maatschappij

Voor wie?

Deze bootcamp is bedoeld voor communicatieprofessionals die een gedegen overzicht willen krijgen van de ontwikkelingen rondom nieuwe mediavormen en een eigen visie willen ontwikkelen om vervolgens “hands on” aan de slag te gaan met het inzetten van media-innovaties. Veel voorkomende functies zijn bijvoorbeeld communicatieadviseurs, communicatiestrategen of managers die verantwoordelijk zijn voor de communicatie van een organisatie. Twijfel je of deze bootcamp geschikt is? Neem dan contact op met coördinator Sanne Raven.

Onze docent

Dr. Paul Ketelaar
Aan de Radboud Universiteit onderzoekt en doceert dr. Paul Ketelaar al jaren innovaties in communicatie. Hierbij richt hij zich zowel op de verwerking en effecten van innovatieve communicatietechnieken, alsmede de ethische vraagstukken die daarbij komen kijken. Hij is  auteur van het boek “26 Innovations in Digital Communication”: een complete handleiding op het gebied van media-innovaties, waarbij “to do” tips niet gebaseerd zijn op een goed gevoel, of eenmalig succes, maar op fundamenteel onderzoek. 

Programma, data & locatie

Dit jaar starten twee uitvoeringen van de bootcamp:
  • Data uitvoering 1: 10 mei, 24 mei en 7 juni 2019
  • Data uitvoering 2: 15 november, 29 november en 13 december 2019
 
Dag 1: Take off & Tailoring the message | Campus Radboud Universiteit Nijmegen
De eerste dag staat in het teken van personalisatie en privacy met zelfpresentatie tot besluit. 
Gastdocenten: dr. Gabi Schaap (Radboud Universiteit) en Marjolein Bongers (House of Social Media)
 
Dag 2: New reality | Honig Fabriek Nijmegen
De tweede dag verkennen we de vervaging tussen feit en fictie, en hoe we daar in de praktijk gebruik van kunnen maken.   
Gastdocenten: prof. dr. Tibor Bosse (Radboud Universiteit), dr. Barbara Müller, drs. Loes Brouwers (RoboSophica), Pascal Kramer (VR-Lab), Erik Jutten (The Simulation Crew)
 
Dag 3: The unconscious consumer | FreedomLab Amsterdam
De laatste dag verkennen we het brein, en onszelf als player type. 
Gastdocenten: Walter Limpens (Neurensics) en Jeroen van Mastrigt (FreedomLab)

Meer weten?

Wil je meer weten over het programma, de (gast)docent(en) en meer? Download dan de complete brochure.