Radboud Centrum Sociale Wetenschappen

Opleiders in Mens en Maatschappij

Gezond Verstand voor Onderwijsbestuurders

Nadat je deze tweedaagse van onze huisfilosoof hebt gevolgd, zul je ervaren dat je:

  • meer inzicht hebt in jouw ‘automatische piloot’ binnen jouw eigen werkdomein;
  • weet wanneer je op je automatische piloot kunt vertrouwen, en wanneer je de onderzoekende houding in moet nemen;
  • hebt kunnen oefenen in het innemen van de onderzoekende houding;
  • met anderen een gedeeld onbegrip kan verkennen.

Data: 1&2 juni 2018
Locatie: Conferentiecentrum Soeterbeeck, Ravenstein
Accreditatie: wordt aangevraagd

 

Wat voor tunnelvisie heb jij op jouw eigen intuïties: die van jouw advocaat of die van de tegenpartij? Is gezond verstand de vriend of de vijand van wetenschap?

Voor de begroting ga je naar een financieel expert, bij pesten doe je een beroep op het pestprotocol en voor schone wc’s ga je naar een gespecialiseerd schoonmaakbedrijf. Maar hoe bereik je de mensen die je in die processen nodig hebt en hoe ga je met ze om? Wie heb je voor dat praten? Dat kun je niet uitbesteden. Daar is geen specialisme voor. Daar zit een interessante ironie: tussen al die specialismen zit iets algemeens, iets alledaags, een vorm van menselijkheid die niet te professionaliseren is. Kunnen uitleggen wat je wil en waarom, dat kun je niet uitbesteden. Maar dat kun je wel leren.

Hoewel de groei van wetenschappelijke kennis voor een enorme verbetering van het menselijk bestaan heeft gezorgd, heeft die groei ook een keerzijde die zichtbaar wordt in de toenemende specialisaties:

  • Deze specialisaties vergroten de afstand tussen leek en deskundige;
  • En maken het domein waarin wij leek zijn steeds groter;
  • Doordat deze specialisaties voor ieder van ons in steeds weer andere domeinen gelden, ontstaan voortdurend overal communicatie- en legitimatieproblemen.

Paradoxaal genoeg kunnen we die problemen niet met expertise te lijf. Maar gelukkig wel met gezond verstand – als we dat tenminste weten te ontwikkelen en leren in te zetten. 

Programma

Het programma van de cursus bestrijkt twee dagen en probeert jou als bestuurder even uit je dagelijkse routine te halen. Om dit te bereiken overnacht je tussen de cursusdagen op het conferentiecentrum Soeterbeeck. Tijdens beide cursusdagen zullen de interacties behoorlijk strak ingekaderd worden aan de hand van de volgende vier kernbegrippen: verwachtingen, emoties, gastvrijheid en omgaan met 'grijs'.

Dag 1

Om gezond verstand te kunnen oefenen, zullen we eerst een door de bestuurders aangedragen heikele kwestie grondig uitdiepen, zodanig dat alle deelnemers serieus onder de indruk zijn van de communicatie- en legitimatieproblemen waar zij zich mee geconfronteerd zien. De eerste dag van de cursus wordt in zijn geheel besteed aan het schier onoplosbaar maken van de aangedragen kwestie. Duidelijk zal worden dat het onder ogen komen van een reële conceptuele vraag waarop je geen antwoord hebt, een belangrijke eerste stap is in de groei van ons gezonde verstand.

Dag 2

Tijdens de tweede dag verkennen we gezamenlijk verschillende manieren om de kwestie te herconceptualiseren, zodanig dat echte oplossingen denkbaar worden. Aan het eind van de tweede dag zul je in concreto al gefantaseerd hebben over wat een eerste concrete stap in de goede richting is. Maar je zult aan het eind van de tweede dag vooral naar huis gaan met dit besef: de eerste stap is het onder ogen komen van de reële nog niet beantwoorde vraag in haar volle omvang.

Voor wie?

Deze cursus is toegankelijk voor bestuurders die werkzaam zijn in het onderwijs, zoals directieleden, opleidingsmanagers en –coördinatoren, programmamanagers, onderwijsontwikkelaars, onderwijskundigen, beleidsmedewerkers en schoolpsychologen.

Onze docent

Prof. Dr. Jan Bransen

Onze huisfilosoof daagt bestuurders graag uit om hun vastgeroeste processen open te breken en te vernieuwen. Lees hier hoe hij Jasmijn Hamakers-Kester, rector van het Vathorst College in Amersfoort, prikkelende vragen stelt over eigentijds onderwijs en het onderwijzen van zowel leerlingen als docenten.

 

 

 

Praktische informatie

Tijden: van 09.30 tot 17.00 uur
Locatie: Conferentiecentrum Soeterbeeck, Ravenstein
Kosten: €685, Alumni RadboudCSW/RU betalen €615
prijs is incl. overnachting en het boek 'Laat je niets wijsmaken' van Jan Bransen

Vragen?

Voor meer informatie over de cursus kunt u contact opnemen met Sanne Raven.