(1) Wat is de 'post' in postacademisch?
Voor een jaar zal ik als ‘filosoof in residence’ werken binnen het Radboud Centrum Sociale Wetenschappen – je weet wel, die kleine proeftuin aan de rand van de campus waar langzaam een totaal nieuw idee van de universiteit als onderwijsinstituut tot bloei komt. Kerntaak van dit centrum is het verzorgen van postacademisch onderwijs, met name in de hoek van de zorg. Specialisaties zoals gezondheidszorgpsycholoog of schoolpsycholoog. Dat soort werk. Onderwijs waar je pas naar toe mag – en pas iets aan hebt – als je al een academische opleiding hebt afgerond. Zeg maar de psychologische variant van de specialisaties die voor medici gewoon bij hun reguliere opleiding horen.
Over RadboudCSW-huisfilosoof prof. dr. Jan Bransen
Prof. dr. Jan Bransen (1958) is hoogleraar filosofie van de gedragswetenschappen aan de Radboud Universiteit Nijmegen en dacht als RadboudCSW-huisfilosoof een jaar lang mee over de toekomst van het postacademisch onderwijs.
In zijn laatste boek Gevormd of vervormd? – Een pleidooi voor ander onderwijs (2019) betoogt hij dat onderwijs niet vormt, maar vervormt. Dat komt doordat het uitgaat van verkeerde aannames. Bransen: ‘Dat komt omdat het uitgaat van de verkeerde aannames. Zo lijken we onbewust nog steeds te denken dat we twee fases in ons leven hebben: een fase van leren en een fase van leven. Maar leren en leven doe je tegelijkertijd, je hele leven lang.’ In zijn boek stelt hij voor het onderwijs voortaan te organiseren in duale trajecten, waarin leren en werken samengaan.
Gevormd of Vervormd? Een pleidooi voor ander onderwijs is op 1 februari 2019 verschenen bij ISVW Uitgevers.