Radboud Centrum Sociale Wetenschappen

Postacademisch Onderwijs voor een Veerkrachtige Samenleving
 

Jan Bransen's blog

(15) Gevangen in het onderwijssysteem?

Zitten we gevangen in het onderwijssysteem? En als we dan gevangen zitten, waarin zitten we dan gevangen? In onze eigen gedachten? RadboudCSW-huisfilosoof prof. dr. Jan Bransen maakte een videocolumn voor Rijnbrink, een culturele instelling werkzaam in Gelderland en Overijssel, over dit onderwerp. En deed dat vanuit een wel heel bijzondere plek: een gevangenisbusje.

(14) Moed, durf en hoop

Te lang hebben we gedacht dat we een risicosamenleving zijn, meent Huisfilosoof Jan Bransen. Dat angst ons krachtigste motief is. Maar toen we in 2020 overvallen werden door het coronavirus, bleken we plots uitstekend te kunnen improviseren.

(13) Je bent nodig

De wereld heeft grote uitdagingen het hoofd te bieden. Er is nood, meent RadboudCSW-huisfilosoof prof. dr. Jan Bransen in zijn nieuwste column. En denk dan maar niet dat je er met dikdoenerij komt.

(12) Talent

Van 7 tot 15 maart 2020 vieren we de Week van de Hoogbegaafdheid: een week die geheel in het teken staat van wat getalenteerde mensen de maatschappij te bieden hebben. Maar voor het constateren van sommige waarheden hoef je geen talent te hebben, meent RadboudCSW-huisfilosoof prof. dr. Jan Bransen.

(11) Goede voornemens

Stoppen met roken en meer bewegen? Volgens RadboudCSW-huisfilosoof prof. dr. Jan Bransen getuigen de beste voornemens van heroïsche overmoed. Ik heb nooit iets met goede voornemens gehad, dacht ik altijd.

(10) De moeite waard

Vijf jaar RadboudCSW betekent vijf jaar geploeter, gepruts en eindeloos proberen van cursisten, docenten, ondersteuners, coördinatoren en managers. De Nederlandse taal is dan soms zo mooi, zo treffend, meent prof. dr. Jan Bransen, huisfilosoof en hoofdgast van een van de vijf jubileumpodcasts. Als we het hebben over iets dat zinvol of betekenisvol is, dan zeggen we dat het de moeite waard is.

(9) Hier en nu

Zoals we zijn gaan denken dat het om straks gaat, niet om nu, maar om later, zo zijn we ook gaan denken dat het niet om hier gaat, maar om dáár, ver weg, voorbij de horizon. Maar volgens RadboudCSW-huisfilosoof prof. dr. Jan Bransen is het gras van de (internationale) buren niet altijd groener.

(8) De makelaar en de docent

Wat delen de makelaar en de docent met elkaar? Volgens RadboudCSW-huisfilosoof prof. dr. Jan Bransen is dat veel meer dan dat je in eerste instantie zou verwachten.

(7) Ga niet studeren. Behalve als je écht wil.

Onder de noemer WO in Actie uiten universitair docenten hun grieven. Maar volgens RadboudCSW-huisfilosoof Jan Bransen schuilt de oplossing voor een te hoge werkdruk en ongemotiveerde studenten niet in meer geld.

Pages

Subscribe to RSS - Jan Bransen's blog

Over RadboudCSW-huisfilosoof prof. dr. Jan Bransen

Prof. dr. Jan Bransen (1958) is hoogleraar filosofie van de gedragswetenschappen aan de Radboud Universiteit Nijmegen en dacht als RadboudCSW-huisfilosoof een jaar lang mee over de toekomst van het postacademisch onderwijs. 

In zijn laatste boek Gevormd of vervormd? – Een pleidooi voor ander onderwijs (2019) betoogt hij dat onderwijs niet vormt, maar vervormt. Dat komt doordat het uitgaat van verkeerde aannames. Bransen: ‘Dat komt omdat het uitgaat van de verkeerde aannames. Zo lijken we onbewust nog steeds te denken dat we twee fases in ons leven hebben: een fase van leren en een fase van leven. Maar leren en leven doe je tegelijkertijd, je hele leven lang.’ In zijn boek stelt hij voor het onderwijs voortaan te organiseren in duale trajecten, waarin leren en werken samengaan.

Gevormd of Vervormd? Een pleidooi voor ander onderwijs is op 1 februari 2019 verschenen bij ISVW Uitgevers.