Radboud Centrum Sociale Wetenschappen

Postacademisch Onderwijs voor een Veerkrachtige Samenleving
 

Columns van Jan Bransen

(15) Gevangen in het onderwijssysteem?

31 mei 2021
Zitten we gevangen in het onderwijssysteem? En als we dan gevangen zitten, waarin zitten we dan gevangen? In onze eigen gedachten? RadboudCSW-huisfilosoof prof. dr. Jan Bransen maakte een videocolumn voor Rijnbrink, een culturele instelling werkzaam in Gelderland en Overijssel, over dit onderwerp. En deed dat vanuit een wel heel bijzondere plek: een gevangenisbusje.

(14) Moed, durf en hoop

15 februari 2021
Te lang hebben we gedacht dat we een risicosamenleving zijn, meent Huisfilosoof Jan Bransen. Dat angst ons krachtigste motief is. Maar toen we in 2020 overvallen werden door het coronavirus, bleken we plots uitstekend te kunnen improviseren.

(13) Je bent nodig

18 mei 2020
De wereld heeft grote uitdagingen het hoofd te bieden. Er is nood, meent RadboudCSW-huisfilosoof prof. dr. Jan Bransen in zijn nieuwste column. En denk dan maar niet dat je er met dikdoenerij komt.

(12) Talent

13 februari 2020
Van 7 tot 15 maart 2020 vieren we de Week van de Hoogbegaafdheid: een week die geheel in het teken staat van wat getalenteerde mensen de maatschappij te bieden hebben. Maar voor het constateren van sommige waarheden hoef je geen talent te hebben, meent RadboudCSW-huisfilosoof prof. dr. Jan Bransen.

(11) Goede voornemens

17 december 2019
Stoppen met roken en meer bewegen? Volgens RadboudCSW-huisfilosoof prof. dr. Jan Bransen getuigen de beste voornemens van heroïsche overmoed. Ik heb nooit iets met goede voornemens gehad, dacht ik altijd.

Pagina's

Over RadboudCSW-huisfilosoof prof. dr. Jan Bransen

Prof. dr. Jan Bransen (1958) is hoogleraar filosofie van de gedragswetenschappen aan de Radboud Universiteit Nijmegen en dacht als RadboudCSW-huisfilosoof een jaar lang mee over de toekomst van het postacademisch onderwijs. 

In zijn laatste boek Gevormd of vervormd? – Een pleidooi voor ander onderwijs (2019) betoogt hij dat onderwijs niet vormt, maar vervormt. Dat komt doordat het uitgaat van verkeerde aannames. Bransen: ‘Dat komt omdat het uitgaat van de verkeerde aannames. Zo lijken we onbewust nog steeds te denken dat we twee fases in ons leven hebben: een fase van leren en een fase van leven. Maar leren en leven doe je tegelijkertijd, je hele leven lang.’ In zijn boek stelt hij voor het onderwijs voortaan te organiseren in duale trajecten, waarin leren en werken samengaan.

Gevormd of Vervormd? Een pleidooi voor ander onderwijs is op 1 februari 2019 verschenen bij ISVW Uitgevers.