Radboud Centrum Sociale Wetenschappen

Opleiders in Mens en Maatschappij

Cursorisch onderwijs

Het programma van de opleiding is zo opgebouwd dat niveaus van het schoolsysteem en de totale activiteitencyclus van de schoolpsycholoog aan bod komen.

 

Systemische niveaus (doelgroepen):

  • Leerling;
  • Leerkracht en Klas/groep;
  • School;
  • Bovenschools (bestuur, Samenwerkingsverband, REC);
  • Ouders.

 

Activiteitencyclus:

  • Signaleren;
  • Diagnosticeren;
  • Indiceren en Adviseren;
  • Preventie/Interventie: Begeleiding en behandeling;
  • Evaluatie.

 

Binnen dit kader zijn tien inhoudelijke blokken geformuleerd, waarin de verschillende niveaus en activiteiten verweven zijn. Handelingsgericht werken (HGW), handelingsgerichte diagnostiek (HGD), begeleiding en coaching zijn methodieken die in alle blokken terugkomen.

  1. Beroepsprofiel en veelgestelde begeleidingsvragen;
  2. Ontwikkelingspsychopathologie;
  3. Leer- en ontwikkelingsproblemen;
  4. Methodieken;
  5. Capaciteiten en intelligentie;
  6. Communicatie en accountancy;
  7. Ouders en school;
  8. Sociaal-emotioneel leren;
  9. Onderwijs, -innovatie & -begeleiding;
  10. Leraren: effectief handelen.