Coördinator Opleidingen Annelies Jekel:'Een kennisclip wérkt'

Annelies Jekel heeft als RadboudCSW coördinator Opleidingen een missie: leren effectiever, efficiënter én leuker maken. In deze column houdt ze een pleidooi voor het gebruik van kennisclips in het leslokaal van de toekomst.

Door: Annelies Jekel
Beeld: Duncan de Fey

Annelies JekelOnderwijsinnovatie staat al een tijdje hoog op de agenda bij het RadboudCSW. Maar het aanpassen, vernieuwen en verbeteren van onderwijs klinkt vaak makkelijker dan het is. Het vraagt van docenten en van ons als onderwijsinstelling om kritisch onze eigen werkwijze tegen het licht te houden.

Optimale mix

Inmiddels zetten we stappen om ons onderwijs meer ‘blended’ te maken. We proberen samen met jou als docent een optimale mix te vinden tussen online leren en onderwijs in de klas of in de praktijk. Doel? Het leerproces van de student centraal stellen en daardoor het onderwijs effectiever en efficiënter maken. En leuker. Voor de student, maar zeker ook voor jou als docent. Klinkt heel logisch maar het vraagt om een andere kijk op hoe je je lesprogramma in elkaar zet en welke mogelijkheden je hebt als docent. En daarbij kom je vaak hordes tegen als techniek, onderwijskundige kennis en simpelweg: tijd.

En wij helpen je graag om deze hordes wat makkelijker te nemen. Dit doen we door je hulp en ondersteuning te bieden bij het bekijken en inrichten van je onderwijs. Waarbij we graag gebruik maken van een kennisclip.

Een kennisclip wérkt

Een kennisclip is een bewezen effectieve werkvorm om:

  • je onderwijs te verdiepen
  • de motivatie van je studenten te vergroten
  • en praktisch: de toegankelijkheid van het (onderwijs)materiaal te vergroten

Inmiddels hebben we binnen RadboudCSW al wat ervaring met het maken van kennisclips. Zo heeft Marlies Bijvank voor onze opleiding ECHA-specialist hoogbegaafdheid een kennisclip gemaakt als praktische instructie voor cursisten voor het gebruik van een online kennisdatabase Mendeley. Cursisten hebben zo altijd toegang tot een korte uitleg over het gebruik van deze tool.

‘Best spannend’

Elisa van Ee neemt kennisclip opElisa van Ee, onze hoofdopleider PT, heeft onlangs haar opnamedag gehad voor haar kennisclip over de ‘Critical Appraisal of a Topic’. ‘Best spannend’, aldus Elisa van Ee.

Tja, voor de camera is toch net wat anders dan voor een groep studenten. Gelukkig krijg je tijdens de opname goede begeleiding en kun je zelf les krijgen van een professionele nieuwslezeres.

Elisa van Ee: ‘De voorbereiding heeft wel wat tijd gekost. Je moet een goede koppeling maken tussen wat je vertelt en wat de student ziet. En dan ook nog eens in maximaal 5-10 minuten’. 
Het maken van een presentatie en een script start met de inhoud. Daarom moet je als docent echt goed nadenken wat je wilt vertellen. Wij ondersteunen je met het vertalen van je verhaal in beeld en beweging.

Iets voor jouw onderwijs?

Denk je nog steeds dat een kennisclip niet iets is voor jouw onderwijs? Beantwoord dan eerst deze vragen:

  • Wil je minder tijd tijdens de les kwijt zijn aan herhaling van de theorie?
  • Wil je meer verdieping in de les?
  • Zou je graag die ene specialist aan het woord laten in de les maar is er geen ruimte?
  • Ben je veel tijd kwijt met het uitleggen van een bepaald model of theorie?

Als je een van deze vragen met ‘ja’ kunt beantwoorden, dan kan een kennisclip best wel eens geschikt zijn voor jouw les. Meer weten? Neem dan contact op met a.jekel@ru.nl. Ik kijk samen met jou hoe je jouw onderwijs kunt opfrissen, of help je bij de voorbereiding en opname van een kennisclip.

Meer weten?

Kennisclips als perfecte voorbereiding op colleges
Blended learning & flipped classroom
High impact learning
Flipped classroom: nadenken over ruimte en tijd