‘Faal deze week minimaal 1 keer’ Vijf tips voor meer geluk

Wetenschappelijk onderzoek laat zien dat een groot deel van ons welbevinden te beïnvloeden is door cognitie en gedrag. In de RadboudCSW-cursus Positieve Psychologie leer je focussen op positieve ervaringen, welbevinden en positieve individuele eigenschappen. Daarmee kun je de kwaliteit verbeteren van het leven van leerlingen, cliënten óf jezelf. Docente dr. Rinka van Zundert geeft je alvast vijf laagdrempelige tips.

Bron: www.leerenveerkracht.nl

1) Een positieve focus

Neem jezelf voor om deze week bij een activiteit (bijvoorbeeld wandelen of boodschappen doen) gedurende minimaal vijftien minuten te letten op positieve dingen. Laat je aandacht uitgaan naar de plezierige dingen die je tegenkomt, zoals een vreemde die naar je lacht, het geluid van vogels, afwisselende wolkenluchten, een lekkere geur. Zodra je opmerkt dat je je bezighoudt met negatieve zaken (vuilnis op straat, schreeuwende mensen, lawaai, stank enzovoort) of je in gedachten bent verzonken, stel je dit vast, en richt je je aandacht weer op de plezierige dingen in je omgeving.

2) Leuke Kanten Brainstorm

Tegen welk klusje (de afwas, nakijken, de auto wassen, boodschappen doen etc.) kijk jij vaak op? Probeer zo veel mogelijk leuke kanten aan dit klusje te vinden of manieren te bedenken om het leuker of nuttiger te maken. Kijk of je zo veel leuke kanten kunt vinden dat je naar dit klusje uit gaat kijken! Kom je er echt niet uit? Nodig iedereen die wil uit om mee te denken!

In de Klas: Deze opdracht is ook erg leuk om met je leerlingen te doen!

3) Yes! Gefaald!

Denk eens terug aan een keer dat je voor jouw gevoel faalde of iets niet goed deed. Waarom is het goed dat dat gebeurde? Wat heeft het je gebracht of heb je er van geleerd? Zorg dat je deze week ten minste 1x faalt en vier dat met iemand.

In de klas: Bespreek eens met je klas wat de voordelen zijn van een onvoldoende halen of na moeten blijven en sta versteld van de goede kanten hieraan!

4) Random Acts of Kindness

Doe een week lang elke dag stiekem iets aardigs – als je betrapt wordt telt het niet! Het mag iets heel erg kleins zijn en je mag het voor een vreemde of een bekende doen. Inspiratie nodig? Zie voor voorbeelden van “random acts of kindness

In de klas: Stop elke ochtend bij een andere leerling een balletje of knikker in het laatje. Deze leerling doet de hele dag aardige dingen voor zijn klasgenootjes. Aan het eind van de dag raadt de klas wie de Superheld van de klas is.

5) BrainBreak

Helaas kun je je hoofd niet voor altijd leegmaken, maar meer rust krijgen in je hoofd kan zeker wel! Deze oefening kun je overal doen; in bed, tijdens de afwas, op school, tijdens het fietsen of tijdens het sporten. Alle gedachten kun je loslaten, zelfs al zijn het gedachten die terug blijven komen. Dit doe je door ze op te merken en vriendelijk weer los te laten. Jij beslist of het tijd is aandacht te geven aan de gedachte die opkomt; als je dit niet wilt dan kun je de gedachte rustig voorbij laten gaan. De oefening gaat als volgt:
 

  • Ga rustig zitten en voel goed hoe je contact maakt met je stoel of kussen. Adem een paar keer diep in en uit.
  • Breng nu alle aandacht naar je hoofd. Kijk met aandacht en nieuwsgierigheid wat zich daarbinnen afspeelt.
  • De eerste gedachte die je ziet, verwelkom je vriendelijk. Net alsof je een vlinder op je hand laat landen. Je doet er verder niets mee.
  • Je laat de gedachte namelijk direct los in plaats van deze te gebruiken als brug naar de volgende gedachte. Laat de gedachte bijvoorbeeld wegfladderen als een vlinder of voorbijdrijven als een wolk of een bootje op een rivier.
  • Wacht rustig op de volgende gedachte en laat ook deze weer wegfladderen of voorbij drijven. (Laat een belletje/gong klinken om het einde van de oefening aan te geven.)

 

Wil jij veerkracht vergroten bij jezelf, je team of leerlingen/cliënten? Dit najaar vinden er twee uitvoeringen plaats van de cursus Positieve Psychologie. Deelnemers beoordeelden deze cursus met een 9,2! Klik hier voor meer informatie over deze cursus en om je aan te melden.