5 Redenen om te luisteren naar: Sven Mathijssen (RITHA) & dr. Elza Zijlstra

RadboudCSW bestaat in september 2019 vijf jaar en dat vieren we met vijf audioverhalen. De vijf podcasts draaien om vragen waar iedereen weleens mee worstelt, maar waar geen pasklaar antwoord op bestaat. In elke podcast volgen we de zoektocht rond een aansprekend thema. Iemand heeft een vraag en samen met een vakgenoot gaat hij of zij op zoek naar antwoorden. In één van de jubileumpodcasts gaat plastic-soep-kunstenaar dr. Elza Zijlstra in gesprek met Sven Mathijssen, plaatsvervangend Hoofdopleider van de Radboud International Training on High Ability (RITHA). Ze hebben het over de vraag: Hoe vind ik mijn plek in de maatschappij? 

Vijf redenen om te luisteren naar de podcast van Elza en Sven: 

1)  Ze zijn totaal verschillend. 

Dr. Elza Zijlstra wilde als klein meisje dolfijnenverzorger worden, maar werd onderzoeker en kunstenaar. Ze is gezegend met een creatief brein en zet haar zoektocht naar haar plek in de wereld nog steeds vrolijk voort. Sven Mathijssen, daarentegen, wist al op zijn veertiende wist dat hij met hoogbegaafde kinderen wilde werken. Sinds dit jaar is hij aangesteld als plaatsvervangend hoofdopleider van de internationale opleiding tot hoogbegaafdheidsspecialist (RITHA). Mathijssen: 'Volgens de theoretici hebben we creativiteit nodig om tot nieuwe concepten te kunnen komen: als iedereen alleen systematisch en praktisch bezigblijft (..) dan blijf je de regels opvolgen die er toch al zijn. (...) Maar ik ben zelf altijd al iemand geweest die de regels vrij makkelijk opvolgde. Ik houd van structuur. En daar waar deze niet is, kan ik 'm vrij makkelijk aanbrengen.' Elza en Sven gaan in de podcast op zoek naar de grens tussen creativiteit, innovatie én de status quo.

2)  Samen zoeken ze naar het snijvlak van wetenschap en kunst.

Volgens Elza is er meer overlap tussen wetenschappelijke onderzoek - specifiek: kwalitatief onderzoek - en kunst, dan dat je in eerste instantie misschien zou denken. In dit filmpje legt ze alvast uit hoe ze het schrijven van haar proefschrift combineerde met het maken van kunst: 

3) Je gaat met andere ogen naar kinderkunstwerkjes kijken. 

Sven studeerde Psychologie aan de Universiteit van Tilburg en is als externe promovendus verbonden aan deze universiteit. Zijn onderzoek naar de relatie tussen hoogbegaafdheid van kinderen en hun kindertekeningen trok internationale aandacht met een artikel in The Guardian. Elza geeft regelmatig creatieve workshops, waarin ze kinderen en pubers stimuleert met andere ogen naar afval te kijken. Wat is volgens Elza en Sven de waarde van creativiteit voor kinderen?

4) Het zijn echte globetrotters.

Elza maakt kunst van aangespoeld plastic van over de hele wereld. Sven wil met inzet van ieders talenten de wereldproblemen te lijf gaan en van de aarde een fijnere plek maken. De internationale groep RITHA-studenten startte in september 2018 in Zagreb (Kroatië). Eén maand later volgde er al een tweede groep, op Malta, waarna in januari van een derde groep begon in Nijmegen. Dit jaar plaatste RITHA ook een handtekening onder een samenwerkingscontract met de Open University Hong Kong. Een succes, waarop de opleiders op hopen voort te bouwen in 2020, wanneer de eerste Nederlandstalige RITHA-groep van start zal gaan.

5) Ze laten een persoonlijke kant van zichzelf zien.

Welke impact hebben hun gezinssituatie en schoolervaringen gehad op hun ontwikkeling als professional én mens? Beluister de podcast voor het antwoord.