Radboud Centrum Sociale Wetenschappen

Postacademisch Onderwijs voor een Veerkrachtige Samenleving

Ervaringen met IMRO Beweging-als-houvast: 'Wat wilde hij eigenlijk?'

Wat doe je als een behandeling met verbale aanpak bij een cliënt niet lijkt te helpen? Waar wijk je dan naar uit? Het is een vraag waar menig hulpverlener die werkt met cliënten met uiteenlopende gedrags- of sociaalemotionele problemen weleens mee worstelt. Bij de IMRO-aanpak Beweging-als-houvast pakken ze het daarom anders aan. Door niet enkel van verbale taal en communicatie gebruik te maken, maar juist aangepaste lichaamstaal en aangepast stemgebruik als werkzame instrumenten in te zetten. Omdat ze weten dat lichaamstaal meer zegt dan 1000 woorden. We vroegen oud-deelnemer Eelco naar zijn ervaringen.

Eelco vertelt: "Ik ben ruim zes jaar werkzaam als bewegingsagoog binnen de gehandicaptenzorg. Tijdens mijn werkzaamheden zie ik veel verschillende cliënten in het zwembad, gymzaal of buiten tijdens de diverse bewegingsactiviteiten.  De doelgroep waar ik mee werk zijn ofwel ernstig meervoudig beperkt (EMB) of hebben een ernstige verstandelijke beperking met gedragsproblematiek (EVB+)."

In de weerstand

"In mijn werk vind ik het belangrijk om mijzelf te vernieuwen. Daarbij was ik op zoek naar een cursus of opleiding waarbij ik meer de diepte in zou gaan dan alleen het bewegingsagogisch handelen wat ik met deze cliënten doe. Binnen de instelling waar ik werk liepen er een aantal collega’s rond die al eerder deze cursus hadden afgerond en hierdoor hele mooie resultaten hadden bereikt in het contact met cliënten. Hierdoor ben ik enthousiast geworden en vond deze cursus goed aansluiten bij mijn persoon en de doelgroep waar ik mee werk. Gedurende deze cursus ben ik tools gaan toepassen bij een cliënt met een zware verstandelijke beperking, autisme en gedragsproblematiek. Deze cliënt kon voorheen uren in het water verblijven, maar van de één op andere dag wilde hij dit niet meer. Ik heb toen veel verschillende begeleidingsstijlen toegepast en aanpassingen gedaan aan de randvoorwaarden rondom de zwemactiviteit, maar dit mocht niet baten. Deze cliënt ging bij elk nieuw contactmoment meer in de weerstand."
 
Gezamenlijke contactmomenten

"Door tijdens de cursusdagen korte fragmenten te laten zien aan mijn mede cursisten en hierop feedback te krijgen, kreeg ik meer inzicht in niet alleen mijn eigen handelen, maar ook in het van mijn cliënt. Zo kwam ik tot inzicht dat ik als bewegingsagoog zijnde en de collega’s op de woongroep van deze cliënt graag wilden hebben dat deze jongeman moest gaan zwemmen. Maar wat wilde híj nou eigenlijk? Nadat ik het 'moeten zwemmen’ overboord had gegooid kwam er een andere soort rust in de activiteit en in mijn manier van werken. Hiernaast ben ik door middel van de aangereikte lesstof een relatie gaan proberen op te bouwen. Door op exact dezelfde manier te bewegen, met dezelfde snelheid en de bijbehorende geluiden nam deze cliënt mij steeds meer en meer waar. Waardoor we meer en meer gezamenlijke contactmomenten hadden. Omdat mijn bewegingen en geluiden hetzelfde waren als die van hem werd ik voorspelbaar en hebben we nu veel meer momenten samen zowel in het zwembad als langs de kant van het zwembad.”

Meer informatie?

Wil jij ook met deze methode leren werken? Dat kan! In het najaar van 2022 starten we weer met een nieuwe groep. In de cursus word je gedurende een periode van maar liefst negen maanden intensief begeleid. Je krijgt individuele mondelinge en schriftelijke feedback, zowel van de docenten als van medecursisten. Zodat je in de toekomst je cliënten een prettigere en effectievere behandeling kan bieden. Meer informatie vind je op onze website. Voor meer informatie over IMRO Beweging-als-houvast en de cursus kunt u contact opnemen met IMRO-docenten Sonja Graafstal MSc (sonja.graafstal@ru.nl) of dr. Linda Reus (linda.reus@ru.nl).