Radboud Centrum Sociale Wetenschappen

Postacademisch Onderwijs voor een Veerkrachtige Samenleving

Gepubliceerd | Lianne Hoogeveen over labels in de Gelderlander

Hoogbegaafdheid is een hot item, maar bijzonder hoogleraar en hoofdopleider van RITHA prof. dr. Lianne Hoogeveen ziet dat label liever gaan dan komen. Aan de Gelderlander vertelt ze over ongezien talent en waarom ze graag het label 'hoogbegaafd' overboord gooit. 

Volgens Lianne is hoogbegaafdheid moeilijk te definiëren, maar brengt het etiket tegelijkertijd wél een hoop verwachtingen met zich mee. "Als je een kind een label ‘hoogbegaafd’ geeft, bestempel je andere kinderen als ‘niet-hoogbegaafd’. Je doet daar niemand een plezier mee. Ook niet de hoogbegaafde kinderen. Die moeten opeens aan allerlei verwachtingen voldoen. Krijgen ze te horen: ‘O, heb jij een drie voor rekenen? Ik dacht dat je hoogbegaafd was.'", vertelt de specialist op het gebied van hoogbegaafdheid. 

Ongelijkheid

Daarnaast heeft die drang tot het plakken van labels in het onderwijs ook nog een ander groot nadeel: het werkt ongelijkheid in de hand, stelt ze: "Onderzoek is best duur. Dus vooral de ouders met geld laten zo’n onderzoek doen. Minder geprivilegieerde kinderen krijgen het etiket niet. Dat helpt zelfs geïnstitutionaliseerd racisme in de hand." Het is precies om die reden dat de bijzonder hoogleraar Identification, Support and Counseling of Talent het label liever schrapt.

Dat wil niet zeggen dat volgens Lianne hoogbegaafdheid niet bestaat. Integendeel: "Ik vind het heel belangrijk dat daar aandacht voor is. Net zoals ik het belangrijk vind dat een leerkracht tijd en aandacht besteedt aan iedere andere leerling. Dat hij kijkt naar: wat heeft dit kind nodig om te leren." En juist dáár zou de focus op moeten liggen: de talenten van leerlingen ontdekken en die tot bloei brengen. Want iedereen verdient het om iedere dag iets te leren. Het artikel van de Gelderlander lezen kan hier.

Over RITHA

Al meer dan 25 jaar biedt de Radboud Universiteit de opleiding tot ECHA Specialist Hoogbegaafdheid aan. Deze opleiding is ontwikkeld in samenwerking met the European Council for High Ability (ECHA) en is binnen het RadboudCSW intensief doorontwikkeld en geëvolueerd tot een state-of-the-art opleiding op het gebied van hoogbegaafdheid. Deze postacademische opleiding heeft een wetenschappelijke insteek en wordt blended aangeboden.