Radboud Centrum Sociale Wetenschappen

Postacademisch Onderwijs voor een Veerkrachtige Samenleving

Een studententijd zonder eind? Jan Bransen onderzoekt een leven lang ontwikkelen

Door: 
Jan Bransen

Wat houdt een leven lang ontwikkelen precies in? Wanneer zijn we uitgeleerd? En wanneer begint en eindigt je studententijd? Doet dat het eigenlijk wel? In aflevering 1 van zijn podcast 'Leven en Leren' onderzoekt prof. dr. Jan Bransen, huisfilosoof van het RadboudCSW en academisch leider van het Radboud Teaching and Learning Centre, samen met diverse mensen die verbonden zijn aan de Radboud Universiteit deze vragen. Met boeiende en verrassende gesprekken als uitkomst. 

Zo spreekt hij onder andere met aankomende studenten en alumni over het idee van uitgeleerd zijn. Is dat iets wat bestaat, waar we naar kunnen streven? Kunnen we ons een leven lang ontwikkelen? Een ding is zeker: uitgeleerd zijn we nooit. "Je kan natuurlijk jezelf afsluiten en zeggen, nu weet ik genoeg en wil ik niks meer leren. Maar het is te vergelijken met hetzelfde wat mensen tegen je zeggen als je net je rijbewijs hebt. Het echte rijden leer je pas als er geen instructeur meer naast je zit."

Een leven lang ontwikkelen: curricula van 65 jaar

Ook gaat hij in gesprek met Liesbet Korebrits, programmadirecteur Leven Lang Ontwikkelen bij Radboud Academy. Zij stelt dat een leven lang ontwikkelen niet pas na afstuderen begint, maar juist in een veel eerder stadium: "Je bewustzijn van iets gaan studeren, iets gaan verwerven, jezelf ontwikkelen, dat houdt nooit op. We moeten niet spreken over curricula van 4 jaar, maar over curricula van 65 of 70 jaar." 

Wil je de gesprekken van Jan met diverse aankomende studenten, alumni en Liesbet horen? Luister hieronder dan #1 van de 'Leven en Leren' podcast!

Over RadboudCSW-huisfilosoof prof. dr. Jan Bransen

Prof. dr. Jan Bransen (1958) is hoogleraar filosofie van de gedragswetenschappen aan de Radboud Gevormd of vervormd? | Radboud UniversiteitUniversiteit Nijmegen en dacht als RadboudCSW-huisfilosoof een jaar lang mee over de toekomst van het postacademisch onderwijs. 

In zijn laatste boek Gevormd of vervormd? – Een pleidooi voor ander onderwijs (2019) betoogt hij dat onderwijs niet vormt, maar vervormt. Dat komt doordat het uitgaat van verkeerde aannames. Bransen: ‘Dat komt omdat het uitgaat van de verkeerde aannames. Zo lijken we onbewust nog steeds te denken dat we twee fases in ons leven hebben: een fase van leren en een fase van leven. Maar leren en leven doe je tegelijkertijd, je hele leven lang.’ In zijn boek stelt hij voor het onderwijs voortaan te organiseren in duale trajecten, waarin leren en werken samengaan.

Gevormd of Vervormd? Een pleidooi voor ander onderwijs is op 1 februari 2019 verschenen bij ISVW Uitgevers.