Radboud Centrum Sociale Wetenschappen

Postacademisch Onderwijs voor een Veerkrachtige Samenleving

Luister de podcast met hoofdopleider Helen Bakker

Deze week zijn de scholen weer open, na een gehaaste sluiting voor de kerstvakantie. Veel docenten zijn daar blij mee, ook omdat de afgelopen jaren slecht zijn geweest voor de mentale gezondheid van hun leerlingen. Hoe zorg je er als docent voor dat leerlingen zich goed voelen in een jaar vol ups en downs? Alumna Gezina Topper vertelt over de mentale gezondheid van leerlingen op Radio 1. 'Jongeren missen duidelijkheid, voorspelbaarheid en structuur in de dag.'

Om zich te ontwikkelen in de puberteit hebben jongeren juist die voorspelbaarheid nodig: er verandert al genoeg en dan is de vaste structuur van een schooldag belangrijk. De lange sluiting van de scholen heeft ook effect gehad op de groepsvorming: leerlingen zijn nog zoekende naar hun plek in de klas. "Wat ik vaak terug hoor van docenten, is dat het lang druk en onrustig blijft in de klas", zegt Topper. 'Docenten kunnen hun leerstof niet goed kwijt en ze voelen tegelijk de druk van alle onderwijsdoelen. Dat lukt niet als er zo veel spanningen zijn onderling.' Luister of kijk de uitzending van NieuwsBV op Radio 1 terug. 

Postmaster Schoolpsycholoog | Ontwikkeld door de Radboud Universiteit

Wat te doen?

Vanuit de Corona expertgroep schoolpsychologen van het Nederlands Instituut van Psychologen (NIP) schreven hoofdopleiders van de opleiding Schoolpsycholoog, dr. Hanneke Visser en dr. Helen Bakker, een bijdrage waarin wordt gepleit voor een ontwikkelingsgerichte aanpak voor het onderwijs tijdens en na corona. Hierin geven zij een aantal suggesties voor het bevorderen van mentaal welzijn, leervorderingen en samenwerking binnen en buiten het onderwijs. Ook deelde Visser in het artikel van RTL Nieuws een aantal tips voor ouders, docenten en grootouders over wát wel te doen. 

Klik hier om de uitzending van Nieuws en Co met Hanneke Visser op NPO Radio 1 terug te luisteren.

Klik hier om het artikel van RTL Nieuws terug te lezen. 

Klik hier om de bijdrage vanuit de Corona expertgroep schoolpsychologen te lezen. 

Werkveld & postmaster

De afgelopen tijd lieten de schoolpsychologen zich in het publieke debat horen over deze kwestie. Leerlingen die al wat bangig waren worden banger; leerlingen die somber waren wat somberder; leerlingen die al wat meer aan het eten waren, eten meer", vertelt hoofdopleider Hanneke Visser aan RTL Nieuws. Ook hoofdopleider dr. Helen Bakker nam een podcast op waarin zij in gesprek gaat met (oud-)cursisten en hoofdopleiders over het werkveld en de postmasteropleiding.

In deze podcast bespreken (oud-)cursisten en hoofdopleiders het werkveld en de postmaster opleiding Schoolpsycholoog. De podcast is gemaakt door RINO amsterdam. 

Over de opleiding Schoolpsycholoog

Het werkterrein van de schoolpsycholoog bevindt zich op het snijvlak van zorg en onderwijs. Het strekt zich uit over de volle breedte van individuele (leer)problematiek tot en met het (mede) bepalen van bovenschools beleid. Daarbij beslaat het de volledige onderwijsketen, van het basisonderwijs tot en met het hoger onderwijs en alles wat daartussen zit. Binnen dit spectrum krijgt de schoolpsycholoog te maken met verschillende niveaus van vragen, variërend van preventie en signalering tot behandeling en verwijzing.

Meer weten over deze opleiding? Neem een kijkje op onze website