Radboud Centrum Sociale Wetenschappen

Postacademisch Onderwijs voor een Veerkrachtige Samenleving

Radboud In'To | Cliëntgerichte communicatie in 5 stappen

Ongeacht of een patiënt last heeft van hernia, hartfalen of een psychische aandoening: hij of zij weet heel goed wat prioriteit heeft in de zorg die hij ontvangt. Boven wachttijden, accommodatie en nazorg staat patiëntgerichtheid. Hetzelfde geldt voor het gevoel mee te kunnen beslissen over de behandeling. 

Zorg voor goede communicatie! Als zorgprofessional speel je een cruciale rol in het leven van je cliënten. Patiëntgerichtheid staat, als het goed is, op nummer één bij je. Maar hoe centraal staat je cliënt? Voelt hij of zij zich echt gehoord en begrepen? En waarom wel of juist niet? Elke zorgprofessional die zijn of haar patiënt als volwaardige gesprekspartner wil benaderen, hem of haar écht centraal wil stellen, kan niet zonder goede communicatieve vaardigheden.

Inez Zondag, communicatietrainer bij Radboud in’to Languages, geeft je in dit artikel vijf tips waarmee je je gespreksvaardigheden net dat beetje meer patiëntgericht kunt maken.

Over Radboud In'to

Radboud In'to Languagues, onderdeel van de Radboud Universiteit, helpt professionals beter te communiceren. Ben jij werkzaam als zorgprofessional? Merk je dat jouw werkomgeving ook steeds internationaler wordt? Volg dan een van hun talige communicatiemodules of -trainingen, speciaal toegespitst op de medische beroepspraktijk. Radboud In'to languagues heeft jarenlange ervaring met taal en communicatie in de zorg en werken samen met regionale en academische ziekenhuizen. Meer informatie over Radboud In'to is hier te vinden.