Radboud Centrum Sociale Wetenschappen

Opleiders in Mens en Maatschappij

Radboud Recharge | De leraar verwacht meer van Anne dan van Kaylee

Leraren hebben positieve en negatieve associaties bij de namen van de kinderen in hun klas. Onbewust denken ze dat een Juliet of een Anne-Sofie het beter doet dan een Priscilla of een Kaylee. Dit kan invloed op hun schoolprestaties hebben, zegt onderzoeker Eddie Denessen. ‘Onbewust dagen ze sommige leerlingen meer uit en onderschatten ze anderen.’ Dit zie je ook terug op de Radboud Universiteit.

Universitair hoofddocent Onderwijswetenschappen Eddie Denessen doet onderzoek naar allerlei vormen van kansenongelijkheid in het onderwijs. ‘Samen met collega’s onderzoek ik hoe leraren omgaan met verschillende leerlingen, maar bijvoorbeeld ook hoe het onderwijs op beleidsniveau wordt georganiseerd voor verschillende groepen,’ vertelt hij. ‘We richten ons op alles wat te maken heeft met differentiatie en selectie gebaseerd op de achtergrond van leerlingen.’ Voorbeelden hiervan zijn de invloed van de sociaal-economische achtergrond van leerlingen op verwachtingen in het onderwijs, of de invloed van de etnische achtergrond van een leerling.

Lees het hele artikel op Radboud Recharge.

Op de hoogte blijven? 

Radboud Recharge biedt een selectie van de beste wetenschappelijke verhalen en activiteiten van Radboud Universiteit. Word gratis lid, personaliseer de inhoud op eigen interesses en ontvang wekelijks nieuws. Elk kwartaal maken wij in onze RadboudCSW-nieuwsbrief een selectie voor jou.

Tekst: Jozien Wijkhuis. Dit artikel verscheen eerder op Voxweb. Foto: Arthur Krijgsman via Pexels.