Radboud Centrum Sociale Wetenschappen

Postacademisch Onderwijs voor een Veerkrachtige Samenleving

Radboud Recharge | Er is niks pedagogisch aan het bagatelliseren van leerachterstanden

Op sociale media bagatelliseren allerlei ‘pedagogen’ de zorgen over leerachterstanden die door de coronacrisis immer toenemen. Het zou meer moeten gaan over het welbevinden van onze jeugd. Een valse tegenstelling, volgens Erik Meester.
 

Ik was net zestien en nam een bijbaantje bij een bouwmarkt. Het klikte meteen goed met Hein, hij ‘werkte’ er al een jaar of twee, op de afdeling gereedschap. Hein vertelde trots over zijn ambitie om te promoveren tot ‘Hoofd Werkontwijking’. Hij toonde mij de plekjes achter de stellingen die precies groot genoeg waren om ongezien een dutje te kunnen doen. We ouwehoerden de hele dag over niks, struinden wat rond om ons afdelingshoofd en de klanten te ontlopen. Wat hebben we gelachen, maar weinig gedaan. Na een jaar verhuisde ik naar de afdeling sanitair en leerde ik Douwe kennen. Douwe, Friese afkomst, een boom van een vent, hield ook van ouwehoeren, maar wel met zweet op de rug. Hij leerde mij dat hard werken, soms zelfs afzien, hand in hand kan gaan met ‘het naar je zin hebben’. Collega’s en klanten hadden veel waardering voor Douwe. Arbeid adelt, what’s new?

Het is ondertussen februari 2021, we zitten in ‘de grootste crisis sinds de Tweede Wereldoorlog’, midden in de coronapandemie. De scholen ‘sluiten’ voor het gros van de kinderen, gaan weer (half) open, en weer dicht. Kinderen moeten om de haverklap thuisblijven vanwege een loopneus in het gezin. Gebogen over een laptopje lessen volgen, zo goed en kwaad als het gaat. Dat dit zijn weerslag zou hebben op hun leerresultaten was te voorspellen: we weten al jaren dat de zomervakantie leidt tot cognitieve achteruitgang, en vooral bij sociaal kwetsbare kinderen.

Lees het hele artikel op Radboud Recharge.

Op de hoogte blijven? 

Radboud Recharge biedt een selectie van de beste wetenschappelijke verhalen en activiteiten van Radboud Universiteit. Word gratis lid, personaliseer de inhoud op eigen interesses en ontvang wekelijks nieuws. Elk kwartaal maken wij in onze RadboudCSW-nieuwsbrief een selectie voor jou.

Erik Meester is docent en onderwijsontwikkelaar bij de opleiding Pedagogische Wetenschappen van Primair Onderwijs aan de Radboud Universiteit in Nijmegen.

Deze blog van Erik Meester verscheen eerder op Didactief. Foto: Josh Applegate via Unsplash.