Radboud Centrum Sociale Wetenschappen

Postacademisch Onderwijs voor een Veerkrachtige Samenleving

Radboud Reflects | Kansenongelijkheid bestrijden met anoniem tentamineren?

Is het belangrijk dat docenten weten van welke student ze een paper of tentamen beoordelen? Kansengelijkheid wordt vaak aangedragen als argument vóór anoniem tentamineren. Maar wordt het beoordelen van een tentamen niet ook simpelweg gemakkelijker als een docent niet weet van wie dit is? Of zijn zaken als participatie en persoonlijke ontwikkeling juist de kern van goed onderwijs? Discussieer mee met jurist Roel Schutgens en onderwijskundige Lia Fluit over de voors en tegens van anoniem beoordelen.

Fluit vertelde dat de discussie over anoniem beoordelen op scherp zet welke verschillende vormen van toetsen er zijn. Het is goed om het in het debat vooral niet alleen over summatieve toetsen te hebben, want we moeten ook juist andere vormen van toetsen introduceren in het onderwijs. Schutgens gaf aan dat teveel nadruk leggen op formatieve toetsvormen juist nog meer ruimte biedt aan subjectiviteit. Hij voelde meer voor traditionele elementen als kennis en inzicht.

Beluister de gehele podcast

Denk verder over ongelijkheid in het onderwijs

Afgelopen voorjaar lieten twee opleidelingen van de opleiding tot Schoolpsycholoog en OG-ZON, en een RITHA-docent hun licht over kansenongelijkheid in het onderwijs schijnen. In het najaar van 2021 organiseert het RadboudCSW events rond het thema klassenongelijkheid in de klas. Op de hoogte gehouden worden? Stuur een mail naar info@rcsw.nl om het laatste bericht over deze events te ontvangen. 

Radboud Reflects organiseert lezingen voor iedereen over filosofie, religie, ethiek, samenleving en cultuur. De (internationale) wetenschappers die bij ons spreken, bieden je een vernieuwende en verdiepende kijk op de grote vragen van deze tijd. Bekijk hier het overzicht van verdiepende lezingen die gepland staan.