Radboud Centrum Sociale Wetenschappen

Postacademisch Onderwijs voor een Veerkrachtige Samenleving

De website van het Radboud Centrum Sociale Wetenschappen (RCSW) wordt verhuisd! Het merendeel van de informatie is vanaf heden beschikbaar op https://ru.nl/rcsw.

Sommige zaken (zoals de meeste formulieren) blijven nog een tijdje alleen beschikbaar op de oude website.

Onze excuses voor als je het gevoel krijgt heen-en-weer gestuurd te worden tussen de oude en de nieuwe website!

KP-docent Anne-marie Claassen over het onderwijs van de toekomst

'Soms rol je ergens in en wil je het daarna niet meer loslaten'
Anne-marie Claassen
'Soms rol je ergens in en wil je het daarna niet meer loslaten. Vooral wanneer er anderen zijn die je plan of idee omarmen' meent Anne-marie Claassen, docent Samenhangend behandelen van de Nijmeegse opleiding tot Klinisch Psycholoog

'Zo is het gegaan met de module Samenhangend Behandelen. Samenhangend Behandelen is oorspronkelijk een begrip vanuit de klinische psychotherapie, maar door Clemens Janzing en mij in 2014 tot een model omgevormd. Het model helpt ons om meer oog te hebben voor de context waarin psychotherapie wordt gegeven. Waar het eerst nog een keuze module was, is het nu een vaste module in de KP-opleiding.

Model van Fairburn

Doordat de context van de (geestelijke) gezondheidszorg telkens veranderde merkte ik dat ik elk jaar weer opnieuw de module moest vormgeven. In eerste instantie met nieuwe literatuur. Zoals literatuur over behandelmodellen die naar mijn visie net zo zijn opgezet als het model van Samenhangend Behandelen. Bijvoorbeeld het model van Fairburn voor eetstoornissen. Het start met de visie op psychopathologie, in dit geval eetstoornissen. Wanneer je puur je houdt aan de DSM dan ligt de pathologie in een range van vasten tot overeten. Fairburn heeft gekeken naar de onderliggende samenhang en vervolgens zijn behandelmodel ontworpen. Het is net een andere manier van kijken en starten met behandeling dan volgens een wetenschappelijk bewezen behandelprotocol.

Aan de slag

In de module leer je, naast de visie op cliënt en context, wat er voor handen is om aan de slag te kunnen. Bijvoorbeeld onderdelen uit shared decision making, of inzet van een multidisciplinair team. Misschien wel een soort andersom-denken of specialistisch denken; wat gaan we doen in de psychotherapie wanneer het behandelprotocol niet toereikend is? 

Pijnlijke evaluatie

Omdat ik bleef ontwikkelen en met nieuwe literatuur steeds meer visie en theorievorming kreeg rondom psychotherapie kreeg ik evaluaties terug waarin de cursisten de samenhang misten. Dat was natuurlijk een hele pijnlijke evaluatie voor dit vak wat gaat over samenhang en context. Vanuit RadboudCSW kwam de mogelijkheid om samen met Lonneke Luycks de module te herontwerpen. Het samenwerken met deze bevlogen onderwijskundige heeft mij ontzettend geïnspireerd en aangezet tot blended werken.

Werkbezoek

We hebben voor mijn gevoel ‘alles uit de kast’ gehaald; van ingesproken powerpoints, asynchrone werkgroepen, online lesgeven, asynchroon lesgeven (op inschrijving een soort consult bieden voor de subgroepen) en natuurlijk fysiek lesgeven. Ondanks al die middelen en methoden werd de samenhang verbeterd en kreeg ik een mooie evaluatie van een zeer enthousiaste opleidingsgroep. Ook komend jaar zal ik samen met Katinka Franken als co-docent deze module weer blended gaan aanbieden. Misschien dat we het jaar daarna een werkbezoek als aanvulling gaan aanbieden. Bijvoorbeeld bij een afdeling waarin oud-cursisten vanuit de module het Samenhangend Behandelen hebben vormgegeven. 

Anders kijken

Mijn wens voor de toekomst is dat er minder RCT’s worden gedaan in ons vak, maar meer gekeken wordt naar het effect van de context waarin een behandeling plaats vindt. Ik word blijer van termen als ‘grounded theory approach’ of ‘research-to-practice gap’ dan van een effectiviteitscijfer wat niet te herhalen valt in onze dagdagelijkse praktijk. Ik hoop ook de komende jaren deze visie om anders te kijken naar de cliënt en de context via deze blended module te kunnen doceren.'  #WeAreRadboud

Over Anne-marie Claassen

Anne-marie Claassen is naast docent werkzaam in de klinische psychotherapie: als psychotherapeut en programmamanager van de Boerhaven kliniek, Mediant. Daarnaast is zij supervisor psychotherapie van de NVP en Schematherapie. Zo kijk ik mijn werk met name naar het bevorderen van de adaptieve mogelijkheden van de cliënt, met soms een uitstapje naar principes uit de positieve gezondheid en psychologie. Als hoofdredacteur van PsyXpert, een praktijkgerichte nascholing tijdschrift bevredigt Claassen haar nieuwsgierigheid naar nieuwe trends en onderwerpen. Deze gebruikt ze ook graag in het lesgeven. 

Ook werken aan het onderwijs van de toekomst?