Radboud Centrum Sociale Wetenschappen

Postacademisch Onderwijs voor een Veerkrachtige Samenleving

De website van het Radboud Centrum Sociale Wetenschappen (RCSW) wordt verhuisd! Het merendeel van de informatie is vanaf heden beschikbaar op https://ru.nl/rcsw.

Sommige zaken (zoals de meeste formulieren) blijven nog een tijdje alleen beschikbaar op de oude website.

Onze excuses voor als je het gevoel krijgt heen-en-weer gestuurd te worden tussen de oude en de nieuwe website!

Publicaties prof dr. Lianne Hoogeveen

International Peer reviewed Journal Articles

Faber, I.R, Sloot,L., Hoogeveen, L, Elfereink-Gemser, M.T., & Schorer, J. (in press). A systematic review of practical approaches for the identification and development of talent from 2009 to 2019. School versus Sport Contexts. High Ability Studies. https://doi.org/10.1080/13598139.2021.1900792

Desmet, O. A., van Weerdenburg, M., Poelman, M., Hoogeveen, L., & Yang, Y. (2021). Validity and Utility of the Test of Creative Thinking Drawing Production for Dutch Adolescents. Journal of Advanced Academicshttps://doi.org/10.1177/1932202X21990099

Cadenas, M., Hartman, C., Faraone, S., Antshel, K, Borges, A., Hoogeveen, L., & Rommelse, N. (2020). Cognitive correlates of attention deficit hyperactivity disorder in children and adolescents with high intellectual ability. Journal of Neurodevelopmental Disorders Editorial Office,12, 1-9. https://doi.org/10.1186/s11689-020-9307-8

Hoogeveen, L. (2017). Gifted students: How to find them, how to teach them. Integrazione Scolastica e Sociale, 16, 42-50.

Rommelse, N., Antshel, K., Smeets, S., Greven, C., Hoogeveen, L., Faraone, S. V., & Hartman, C. A. (2017). High intelligence and the risk of ADHD and other psychopathology. The British Journal of Psychiatry211, 359-364.

Vogelaar, B., Bakker, M., Hoogeveen, L., & Resing, W. C. (2017). Dynamic testing of gifted and average‐ability children's analogy problem solving: Does executive functioning play a role?. Psychology in the Schools, 54, 837-851.

Mathijssen, A.C.S., Feltzer, M.J.A., & Hoogeveen, L. (2016). Identifying highly gifted children by analyzing human figure drawings: An explorative study. Talent Development and Excellence, 8, 41-53

Pflüger, R. & Hoogeveen, L. (2016). Diversität der Schulen: Vorteil für die Begabtenförderung? Begabtenförderung in den Niederlanden. Lernende Schule, 76, 18-21.

Rommelse, N., van der Kruijs, M., Damhuis, J., Hoek, I., Smeets, S., Antshel, K. M., Hoogeveen, L., & Faraone, S. V. (2016). An evidenced-based perspective on the validity of attention-deficit/hyperactivity disorder in the context of high intelligence. Neuroscience & Biobehavioral Reviews, 71, 21-47.

Borgstede, S., & Hoogeveen, L. (2014). Una mirada creativa hacia la superdotación: posibilidades y dificultades en la identificación de la creatividad (A creative look at giftedness. Possibilities and difficulties in the identification of creativity). Revista de Psicología (PUCP)32, 157-180.

Hoogeveen, L., van Hell, J. G., & Verhoeven, L. (2012). Social‐emotional characteristics of gifted accelerated and non‐accelerated students in the Netherlands. British Journal of Educational Psychology82, 585-605.

Hoogeveen, L. (2011). Academic talent development for every talented student. Talent Development & Excellence3, 71-73.

Hoogeveen, L., van Hell, J. G., & Verhoeven, L. (2009). Self-concept and social status of accelerated and nonaccelerated students in the first 2 years of secondary school in the Netherlands. Gifted Child Quarterly53, 50-67.

Hoogeveen, L., Van Hell, J. G., & Verhoeven, L. (2005). Teacher attitudes toward academic acceleration and accelerated students in the Netherlands. Journal for the Education of the Gifted29, 30-59.

Schuur, Y., Van Weerdenburg, M., Hoogeveen, L., & Kroesbergen, E. (2020) The psychological well-being of accelerated college and university students: A systematic review of the research literature. Gifted Child Quarterly.

 

Dutch peer reviewed journals

Zandt, M., van Weerdenburg, M. W. C., Arntz, A., & van Waterschoot, A. P. M. (2018). Vooruitgang in lezen en spellen bij kinderen met dyslexie tijdens behandeling met Fonoco: De rol van onderliggende cognitieve vaardigheden en intelligentie. Tijdschrift voor Orthopedagogiek, 57, 203-217

Rommelse, N., Poelman, M., Hartman, C., & Hoogeveen, L. (2017). Is ADHD een valide diagnose wanneer er sprake is van hoogbegaafdheid? Neuropraxis21, 113-120.

 

Book / Book Chapters

Brazzolotto M., Hoogeveen L. (2019). Intermezzo class: un programma per studenti con plusdotazione in una scuola secondaria di secondo grado olandese (Intermezzo class: a program for gifted students in a secondary school). In S. Pinnelli  (Ed.). Plusdotazione e scuola inclusiva. Modelli, percorsi e strategie di intervento. Lecce: PensaMultimedia. pp.169-182.

Malotaux, T., Mathijssen, S., & Hoogeveen, L. (2018). Exploring Dutch students’ implicit theories of an intelligent person. In: M. Kukanja Gabrijelčič & M. Seničar Željeznov (Eds.), Teaching Gifted and Talented Children in A New Educational Era, pp.  33-52 Koper (Slovenia): University of Primorska Press.

Hoogeveen, L. (2020). L'accelerazione scolastica come adattamento educativo per studenti con elevate capacità. In M. Brazzolotto (a cura di), La didattica per la plusdotazione attraverso lo sviluppo dei talenti. Bologna: Pitagora, pp. 33-50.

Hoogeveen, L. (2016). Motivatie bij hoogbegaafde leerlingen (Motivation in gifted children). In: E.van Gerven, De Gids. Over begaafdheid in het basisonderwijs. Nieuwolda: Leuker.nl BV.

Hoogeveen, L. (2016). Leertijdgerichte interventies (versnellen, vervroegd doorstromen) (Age related intervention – acceleration, early entrance). In: E.van Gerven, De Gids. Over begaafdheid in het basisonderwijs. Nieuwolda: Leuker.nl BV.

Hoogeveen, L, & Smeets, S. (2016). Hoogbegaafdheid (Giftedness). In: M. Taal & P. Snellings (Eds.), Interventies in het onderwijs (interventions in education). Den Haag: Boom Lemmers Uitgevers.

Rommelse, N., & Hoogeveen, L., (2016). Begaafdheid en ADHD (Giftedness and ADHD). In: J. Buitelaar & C. Dolman (Eds), Handboek ADHD en comorbide stoornissen (Handbook ADHD and comorbid disorders). Houten: Lannoo Campus.

Hoogeveen, L. (2015). Academic Acceleration in Europe. A comparison of accelerative opportunities and activities. In: S.G. Assouline, N. Colangelo, J. VanTassel-Baska, & A.E. Lupkowski-Shoplik (Eds.).  A nation empowered: Evidence trumps the excuses that hold back America’s brightest students (V. II). Iowa City, IA:  The Belin-Blank Center for Gifted and Talented Education.

Hoogeveen, L., Peters, W., & Schrover, E. (2012). Gifted children in the Netherlands. In: A. Ziegler, C. Fischer, H.Stoeger & M. Reutlinger (Eds.). Gifted Education as a Lifelong Challenge. Essays in Honour of Franz J. Mönks, pp. 279-301. Berlin: LIT Verlag.

Hoogeveen, L. (2011). Gifted Education in the Netherlands. In: P. Sanchez (Ed.), Talent Development around the World. http://worldtalent.fundetal.org/index.php

Hoogeveen, L. (2010). The social emotional effects of special educational provisions for gifted children. In: Social and Emotional needs of Gifted and Talented. MiB, Ljubljana, Slovenia.

Hoogeveen, L. (2009). Hoogbegaafdheid (Giftedness). In: M. Taal & P. Snellings (Eds.), Interventies in het onderwijs: leerproblemen (Intervention in Education; learning problems, pp. 113-135. Den Haag (The Netherlands), Boom Onderwijs.

 

Technical Reports/Instruments

Burger-Veltmeijer, A., Kroesbergen, E., Hoogeveen, L., & Minnaerts, A. (2019). Passend onderwijs voor dubbel bijzondere (hoog)begaafde leerlingen: Fabels en feiten over (het voorkomen van) frustratie van talent. (Education that fits for twice exceptional (highly) gifted students: Fables and facts about (the prevention of) frustration of talent. NRO report. Den Haag: Nationaal Regieorgaan Onderwijsonderzoek.

Burger-Veltmeijer, A., Kroesbergen, E., Hoogeveen, L., & Minnaerts, A. (2019). Tailored Education for Twice Exceptional Gifted Students: Facts and Myths on the Prevention of Talent Frustration. Summary of “Passend onderwijs voor dubbel-bijzondere (hoog)begaafde leerlingen: Fabels en feiten over (het voorkomen van) frustratie van talent”.

Peeters, M. H. J., Verlinden, J., Goossens, L., & Hoogeveen, L. (2014). Onderzoekend leren; kansen en uitdagingen voor hoogbegaafde leerlingen.

Segers, E., & Hoogeveen, L. (2012). Programmeringstudie inzake excellentieonderzoek primair, voortgezet en hoger onderwijs. Radboud Universiteit Nijmegen15.

Mooij, T., Hoogeveen, L., Driessen, G., Van Hell, J., & Verhoeven, L. (2007). Succescondities voor onderwijs aan hoogbegaafde leerlingen. Eindverslag van drie deelonderzoeken. Nijmegen: Instituut voor Toegepaste Sociale wetenschappen, Centrum voor Begaafdheidsonderzoek, Orthopedagogiek: Leren en Ontwikkeling.

Hoogeveen, L., van Hell, J., Mooij, T. & Verhoeven, L. (2004).Onderwijsaanpassingen voor hoogbegaafde leerlingen. Meta-analyses en overzicht van internationaal onderzoek. (Educational programs for gifted students. Meta-analyses and review of international research). Nijmegen: Radboud Universiteit Nijmegen, ITS / CBO / Orthopedagogiek.

Hoogeveen,L., van Hell, J. G. & Verhoeven, L. (2003). Jonge, versnelde, leerlingen in het voortgezet onderwijs. Informatiebrochure. (Young, accelerated, students in secondary education. Information brochure). Nijmegen: CBO.

Hoogeveen, L., van Hell, J.G. & Verhoeven, L. (2003). De versnellingswenselijkheidslijst. (The Acceleration Desirability List) Nijmegen: CBO.

 

Specialist Journals

Bakx, A. & Hoogeveen, L. (in press). Passend onderwijs voor álle leerlingen, ook (hoog)begaafde leerlingen. (Educationa that fits for all students, also gifted students) Zorg Primair.

Vogelaar, B., & Hoogeveen, L. (2020). Hoogbegaafdheid meten… Waarom zou je?. (Measuring giftedness … why would you?).  Kind en adolescent, 41(1), 172-177.

Vogelaar, B., & Hoogeveen, L. (2020). Reactie op Rommelse en Slaats (Response to Rommelse and Slaats). Kind en adolescent, 41(1), 182-185.

Hoogeveen, L. (2011). Herken het hoogbegaafde kind. Het ontwikkelingsproces van capaciteiten naar prestaties. (Recognize the gifted child. The developmental process from abilities to achievement). Ja! Jeugdgezondheidszorg Actueel, 22, 12-13.

Hoogeveen, L. (2011). Intelligentie is dat wat een intelligentietest meet … of niet? (Intelligence is what an intelligence test measures … or isn’t it?). Kinderwijz, September/oktober, 14-15

Hoogeveen, L. (2010).Hoogbegaafde leerlingen en het onderwijssysteem (Gifted students and the educational system). Blind, 24. http://www.ziedaar.nl/index.php?theme=24&id=383

Hoogeveen, van Hell, & Verhoeven (2003). Slim, snel en sociaal. (Smart, fast and social). Talent, 5(4), 16-18.