Pitchpodium op Donders ontmoet Onderwijs 2017 toont onderwijs van de toekomst

Op woensdag 27 september presenteren internationale topwetenschappers de laatste wetenschappelijke inzichten aan docenten, onderwijskundigen en schoolbestuurders uit het hele land. Op onderwijscongres Donders ontmoet Onderwijs 2017 presenteren zij in ‘science pitches’ hoe kinderen het beste geholpen kunnen worden om aandachtig hun leerzame leven te verrijken. 

Na de succesvolle eerste editie in 2015, slaat congres Donders ontmoet Onderwijs opnieuw een brug tussen wetenschap en de alledaagse uitdagingen in de onderwijspraktijk. In deze editie van het congres staat de vraag centraal of vol aandacht stof uit de les opnemen samengaat met de sociale en creatieve ontwikkeling van leerlingen. Naast het bijwonen van lezingen en workshops kunnen Nederlandse onderwijsprofessionals inspiratie opdoen bij korte presentaties van wetenschappelijk onderbouwde onderwijsproducten.

Aandachtmanagement voor kinderen

Een van de science pitches richt zich op een door het Donders Institute ontwikkeld onderwijspakket dat kinderen kennis laat maken met neurowetenschappen. Het pakket leert kinderen hoe zij hun aandacht, emoties en stress kunnen managen om zo hun leerkwaliteit te verbeteren. Ook docenten kunnen deze kennis gebruiken om het leervermogen van kinderen te optimaliseren. Nienke Siebelink, promovenda en werkzaam bij Karakter kinder- en jeugdpsychiatrie in Nijmegen, vertelt over het MindChamp project, een lopend onderzoek naar mindfulness training voor kinderen met ADHD en hun ouders. RadboudUMC-onderzoekster Annemieke Brinkman ontwikkelde met haar collega’s een taak waarmee sneller en beter achterhaald kan worden waarom sommige kinderen vastlopen op school.

Cognitieve focus én flexibiliteit         

Naast de science pitches kunnen congresbezoekers ‘s ochtends lezingen bijwonen van ADHD-deskundige professor Jan Buitelaar en topneurowetenschapster professor Roshan Cools. Zij zullen spreken over respectievelijk aandacht en ADHD, en over cognitieve focus en flexibiliteit. Op het middagprogramma staan workshops over onder andere games die lesstof speelser maken, metacognitie en creatief denken in de klas. Dagvoorzitter is Hoogleraar Cognitieve Psychologie Harold Bekkering, die onlangs nog gedecoreerd werd tot Ridder in de Orde van de Nederlandse Leeuw voor zijn uitzonderlijke wetenschappelijke en maatschappelijke verdiensten. 

Bekijk de teaser van #DOO17

Aanmelden?

Voor inhoudelijke informatie over de pitches of het congres kun je contact opnemen met Yara Houtenbrink (y.houtenbrink@ru.nl ). Of bekijk voor meer informatie of aanmelden op onze website.