Nieuws
Kunnen kindertekeningen helpen bij het vroegtijdig signaleren van hoogbegaafdheid?
Mogelijke talenten van kinderen met kenmerken van hoogbegaafdheid worden niet altijd gezien in het reguliere onderwijs.
Zegt een toets alles over het kunnen van een kind?
Hoe kan onderpresteren bij kinderen zich uiten in testsituaties? Wat wordt er door sommige tests belicht en wat juist onderbelicht? En hoe kunnen we ervoor zorgen dat we talenten en behoeften tóch goed in kaart kunnen brengen?
‘Giftedness is wrongly seen as an elite subject’
There are still a lot of misunderstandings about giftedness, says Professor Lianne Hoogeveen. ‘It is wrongly seen as an elite subject.’ In her oration she argues for more attention to individual talent. Also at Radboud University.
‘Hoogbegaafdheid is ten onrechte een eliteonderwerp’
Over hoogbegaafdheid bestaan nog een hoop misverstanden, zegt hoogleraar Lianne Hoogeveen. ‘Het wordt ten onrechte gezien als eliteonderwerp.’ In haar oratie pleit ze voor meer aandacht voor individueel talent. Óók op de Radboud Universiteit.
Lianne Hoogeveen about labels in Dutch newspaper The Gelderlander
High ability is a hot item, but Professor by Special Appointment and Programme Director of RITHA dr. Lianne Hoogeveen does not like the label. In The Gelderlander she talks about unseen talent and why she would like the label ‘high ability’ to go.
Gepubliceerd | Lianne Hoogeveen over labels in de Gelderlander
Hoogbegaafdheid is een hot item, maar bijzonder hoogleraar en hoofdopleider van RITHA prof. dr. Lianne Hoogeveen ziet dat label liever gaan dan komen. Aan de Gelderlander vertelt ze over ongezien talent en waarom ze graag het label 'hoogbegaafd' overboord gooit.
Lianne Hoogeveen over passend onderwijs voor hoogbegaafden in Nederlands Dagblad
Het is voor scholen normaal geworden om kinderen die veel sneller en makkelijker leren dan gemiddeld, extra uitdagend schoolwerk te geven. Hoogbegaafdheid-expert en RITHA-hoofdopleider prof. dr. Lianne Hoogeveen adviseert om niet naar IQ-scores te kijken, maar naar leerbehoeften.
Bite Science | Western Approaches for the identification and development of talent
This literature review provides an overview of the various modern approaches in talent programs for the context of schools and sports reported in scientific journals (2009–2019) and presents their similarities and differences and options for cross-pollination between contexts.
RITHA International | We gaan door!
Door covid19 en de maatregelen die genomen werden om verdere verspreiding ervan te voorkomen, werden ook de Internationale RITHA groepen hard geraakt. Sommige groepen moesten worden geannuleerd, andere werden uitgesteld.
Item over RITHA in 'De Barometer' bij RTL Z
Op zondag 30 augustus rond 17.30 uur vertelden dr. Lianne Hoogeveen (Radboud Universiteit), Petra Spithorst (Cursist) en Mia Frumau (trainer) in het programma 'de Barometer' op RTL Z meer over de opleiding RITHA.